In dit alternatief gelden dezelfde uitgangspunten als het basisalternatief. Er worden echter extra maatregelen getroffen om de mobiliteit in het gebied duurzamer te maken. Dat heeft twee doelen:
In dit alternatief wordt ingezet op het minder gebruiken van de auto als vervoersmiddel. Parkeervoorzieningen worden alleen aangelegd aan de rand van het Vijfde Dorp, bij de invalswegen. Dit worden zogenoemde mobiliteitshubs, waar naast parkeren ook op openbaar vervoer gestapt kan worden, deelauto’s en -fietsen en oplaadpunten beschikbaar zijn en waar ‘pick and return points’ voor pakketjes en goederen worden ingericht. Het centrumgebied en de woonwijken van het Vijfde Dorp worden ingericht als ‘shared spaces’, waardoor het als verblijfsruimte in plaats van als verkeersruimte wordt gezien. De maximale snelheid wordt hier ook op aangepast (15 kilometer per uur).
Klik op de kaart om deze te vergroten.
Let op: Niet alle maatregelen in de vier alternatieven worden uiteindelijk uitgevoerd. Ze zijn bedoeld om de hoeken van het speelveld, de uitersten, te onderzoeken.
Heeft u vragen en/of suggesties over de alternatieven? Stuur deze dan naar denieuwezuidplaspolder@zuidplas.nl
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.