Veiligheid gaat boven snelheid. Achter de ramen van veel woningen op de Oost- en West Ringijk in Moordrecht hangen posters met deze slogan. Terecht wat mij betreft. Het vergroten van de verkeersveiligheid is voor ons als gemeente en voor mij als wethouder verkeer een belangrijk doel. Dit doel hebben we ook voor ogen bij de realisatie van een snelfietsroute tussen Gouda en Rotterdam. De gesprekken die ik mocht voeren tijdens een schouw op de Oost- en West Ringdijk in Moordrecht maakten (opnieuw) duidelijk dat er in de huidige situatie al zorgen zijn over de verkeersveiligheid. De vraag is hoe die situatie zich ontwikkeld wanneer er in de komende jaren nog meer (fiets)verkeer bij komt - nog los van de vraag of er een snelfietsroute komt en zo ja: hoe die route loopt. De komende tijd willen we in alle openheid met omwonenden in Moordrecht en aan de ’s Gravenweg in Nieuwerkerk en andere belangstellenden verkennen wat de voor- en nadelen zijn van verschillende oplossingen. In deze nieuwsbrief leest u meer over de stand van zaken en de oplossingen die we verder in beeld brengen. Ik wens u veel leesplezier en zie uit naar het vervolg van de dialoog! Jan Willem Schuurman Wethouder verkeer
Zoals u weet heeft de raad vorig jaar het college de volgende opdrachten gegeven:
Voor deze opdracht hebben wij Antea Group gevraagd om ons te helpen. Hierbij willen wij graag projectleider Harm Warris en projectleider fietsstudies Jacob Tiellemans aan u voorstellen:
Harm Warris is projectleider Participatie bij Antea Group. De technische oplossingen van Antea Group vragen om goede afstemming en overleg met belanghebbenden, vooral met inwoners. Harm organiseert participatie met deze belanghebbenden via gesprekken, presentaties en informatieavonden. Zijn uitdaging is om de goede balans te vinden tussen de opvattingen en belangen van de inwoners en het beste ontwerp voor de gebruikers.
Jacob Tiellemans is projectleider Fietsstudies bij Antea Group. Hij heeft uitgebreide ervaring met het inpassen van (hoogwaardige) fietsroutes, waaronder meerdere doorfietsroutes in Brabant, Noord-Holland en Utrecht. Vanuit zijn inhoudelijke expertise draagt Jacob zorg voor de routekeuze en inpassing van de fietsroute, waarbij verkeersveiligheid voorop staat.
Aanstaande donderdag organiseren we een informatieavond van 19:30 tot 21:00 uur. Hieronder wat het doel is van de avond.
We organiseren de avond zowel fysiek als digitaal. Helaas laten de coronamaatregelen nog niet toe dat we in grote getalen samen kunnen komen. We kunnen maar 35 omwonenden fysiek laten deelnemen. Andere geïnteresseerden en belanghebbenden kunnen digitaal actief meedoen met de avond. Als u zich heeft aangemeld, ontvangt u uiterlijk donderdagochtend een link via welke u kunt inloggen en live deelnemen aan de avond.
Heeft u zich nog niet aangemeld? Dat kan nog steeds via de link op de pagina van de snelfietsroute op www.maakzuidplas.nl.
Voor zowel de 's Gravenweg en de Oost en West Ringdijk hebben we klankbordgroepen samengesteld. Deze komen op 7 oktober voor het eerst bij elkaar om met elkaar te praten over mogelijke oplossingen. Uiteraard krijgen alle betrokkenen altijd de mogelijkheid om mee te denken en praten over de mogelijkheden. Dit leggen we aanstaande donderdag allemaal uit.
We nemen de avond op en we zorgen dat de opname op maandag 27 september beschikbaar is via een link die we op de pagina van de snelfietsroute delen. Zo kunt u wanneer het u uitkomt de avond (nog eens) bekijken.
Het aantal fietsers in ons land neemt elk jaar toe, maar het autoverkeer en de drukte op N-wegen en snelwegen ook, zeker in de spits. Ons doel is om het toegenomen aantal fietsers veilig en vlot te laten fietsen, én de automobilisten te verleiden om voor de kortere ritjes de fiets te pakken in plaats van de auto. Dat is niet alleen goed voor de bereikbaarheid van de provincie, maar ook voor het milieu en de gezondheid van onze inwoners. Daarom willen we aantrekkelijke, veilige en comfortabele fietsroutes te ontwikkelen die woon- en werkgebieden met elkaar verbinden.
Door de fietsroutes tussen Gouda en Rotterdam te verbeteren ontstaat een comfortabel, veilig en vlot alternatief voor de drukke A20 en N210/N219.
De provincie Zuid-Holland, de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Zuidplas en Gouda en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken samen aan het verbeteren van de fietsroutes. De Fietsersbond adviseert over de route en de mogelijke verbeteringen. Het Rijk, gemeenten, de provincie en MRDH betalen gezamenlijk de verbeteringen.
We gaan bestaande fietspaden op onderdelen verbeteren en met elkaar verbinden. Verbeteren houdt bijvoorbeeld in dat we nieuw asfalt aanleggen, het pad verbreden of zorgen voor betere verlichting en voorrang voor fietsers waar dat kan. De verbeterde route wordt ruim 21 kilometer lang en verbindt Gouda, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel, Capelle aan den IJssel en Rotterdam. Op verschillende plekken sluit de route aan op OV-haltes, zoals enkele metrohaltes van de RET. De NS-stations Gouda en Rotterdam Centraal liggen beiden dicht bij het einde van de route.
Wie bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer over de drukke A20 en/of N210/N219 moet, kan straks kiezen voor een comfortabel, veilig en gezond alternatief. Dat geldt zeker voor mensen die afstanden tot 20 kilometer moeten afleggen. Veel scholieren gaan in de regio naar school. Zij kunnen straks veiliger naar school fietsen.
Wilt u meer weten over de doorfietsroutes in de provincie Zuid Holland? Klik dan op deze link: https://bit.ly/3EDrDr2
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.