Hier vindt u alle vragen en antwoorden over de herontwikkeling van de Stevensstraat 78 in Moordrecht. De vragen en antwoorden zijn per thema opgedeeld.
Woningen dienen conform bouwbesluit toegankelijk te zijn, de woningen op de begane grond worden ontsloten vanaf het trottoir en de woningen op 1e en 2e verdieping zijn bereikbaar met een trap. In het gebouw is gezien de doelgroep (senioren / starters op de beg.grond en junioren / starters op de verdiepingen en de wens om de woningen betaalbaar te houden geen lift voorzien.
Vermoedelijk wel, maar dat is nog niet zeker. Dat hangt mede af van de totale installatie die nog ontworpen moet worden.
Ja, alle nieuwe woningen moeten aan het zgn. bouwbesluit voldoen en aan de zgn. Beng (Bijna Energie Neutraal Gebouw) – eisen. Concreet betekent dat dat de woningen goed geïsoleerd worden en verwarmd worden met een warmtepomp of koude-warmte opslag of een ander duurzaam alternatief. Dat zal in een later stadium verder uitgewerkt worden.
Ja, deze woningen worden niet meer op het gas aangesloten.
De betaalbare appartementen zullen naar verwachting ca. € 200.000 – 225.000 gaan kosten. Dit zal bij de nadere uitwerking van de appartementen duidelijk gaan worden.
De hoogte van dit appartementengebouw zal ca. 10 meter zijn. Dit zal in een later stadium nog technisch uitgewerkt worden.
3 woonlagen.
De verwachting is dat de oppervlaktes zullen variëren tussen 50 m2 en 60 m2. Bij de nadere uitwerking hiervan zal dat verder bepaald worden.
Nee, er komen geen sociale of vrije sector huurwoningen.
Het primaire doel van het voorliggende plan is om vooral betaalbare appartementen voor (koop)starters te realiseren. Om dat mogelijk te maken zullen de woningen over het algemeen bescheiden afmetingen krijgen. Het realiseren van levensloopbestendige plattegronden wordt dan lastig. Dat betekent niet dat de woningen (bijvoorbeeld op de BG) niet bewoond kunnen worden door senioren, maar ze zijn in aanleg niet bedoeld voor deze doelgroep.
Nee, de woningen zullen t.z.t. in de verkoop gaan bij een nader te bepalen makelaar.
Bij het besluit over de intenties van partijen over de herontwikkeling van het achterblijvende locatie aan de Stevensstraat was inhoudelijk nog weinig gecommuniceerd met de omgeving. Bij de vaststelling van de grondexploitatie was eerder wel het uitgangspunt voor deze herontwikkeling een woningbouwprogramma van 6 middeldure grondgebonden rijwoningen. Vanwege de grote behoefte naar betaalbare woningen is deze locatie heroverwogen. Het college heeft daarom besloten om 12 betaalbare koopappartementen te realiseren.
In het voorliggende stedenbouwkundige plan zijn 12 appartementen voorzien. 4 appartementen op de begane grond, 4 op de eerste verdieping en 4 op de tweede verdieping.
De bestaande zendmast zal verwijderd en gedemonteerd worden. In de komende maanden zal nader onderzocht worden naar welke locatie de zendmast verplaatst kan worden. Dit onderzoek wordt in samenspraak met de providers, gemeente en direct omwonenden/ bedrijven uitgevoerd.
Het plan is om hier betaalbare koopappartementen te realiseren.
De situatie aan de Stevensstraat zal zoveel mogelijk gehandhaafd blijven. Er komt aan de zijkant van het gebouw een in/ uitrit naar de parkeerplaats achter het gebouw.
Ja en nee, uit het parkeerdrukonderzoek blijkt dat in het direct aangrenzende openbaar gebied gemiddeld gezien nog best veel parkeerplaatsen leeg staan. Deze worden nu iets beter benut. Het is maatschappelijk gezien duurzamer om deze parkeerplaatsen dan te benutten. Let op: Niet de gehele parkeervraag van het appartementengebouw wordt op het openbaar gebied afgewenteld. Het gaat om 5 parkeerplaatsen.
Nee, de ruimte om naast de 12 appartementen te realiseren is beperkt. Omdat er extra ruimte is in de directe omgeving, kan er nu ook extra groen/ bomen binnen het plangebied gerealiseerd worden.
Uit parkeeronderzoek in januari 2021, blijkt dat er nog ruim voldoende parkeercapaciteit in het direct omliggende gebied beschikbaar is. Dit is een van de redenen om te mogen afwijken van het parkeerbeleid.
Nee, in afwijking op het parkeerbeleid heeft het college besloten om 19 parkeerplaatsen in het plangebied te realiseren. Omdat er nog ruimte over in het openbaar gebied is, is besloten om de 5 overige parkeerplaatsen niet te realiseren.
De parkeernorm is bepaald uit het vigerende parkeerbeleid, de nota parkeernormen 2019. Dit beleid is door de gemeenteraad vastgesteld. Gemotiveerd kan er wel afgeweken worden van dit parkeerbeleid.
Totaal dus 24 parkeerplaatsen.
Voor betaalbare koopappartementen geld een parkeernorm van 2. Dat wil zeggen per appartement 2 parkeerplaatsen.
Nee, in overleg met het Hoogheemraadschap is geen sloot nodig rondom dit gebouw.
Nee, het bestaande speeltuintje aan de achterzijde blijft behouden. Het wordt iets aangepast om de parkeerplaats goed in te passen.
Nee, het trottoir aan de voorzijde blijft gelijk.
Ja, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde is in dit plan extra groen onder andere in de vorm van bomen voorzien.
Dat hangt af per wanneer de Scouting daadwerkelijk gaat verhuizen. De prognose is dat men eind 2021 gaat verhuizen.
De Scouting gaat verhuizen naar het sportpark ’t Ambacht.
Via de website van de gemeente is een overzicht van alle projecten in uw buurt aangegeven. Op hoofdlijn kunt u daar lezen wat er staat te gebeuren. Voor meer inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met de gemeente.
Bij de projectleider van de gemeente via het mail adres: projectbureau@zuidplas.nl.
Door middel van de website, krant, bewonersbrieven en sociale media.
De gemeente is bereid om met bewoners het gesprek tevoren. Indien bewoners zich verenigen d.m.v. een klankbordgroep, is dat prima.
De ruimte om mee te denken is beperkt, mede gelet op deze kleine herontwikkeling. Gezien de grote wens om betaalbare appartementen te realiseren, maakt wel dat een gebouw en volume nodig zijn om een haalbaar plan te realiseren. Tegelijk staan we wel open voor ideeën en wensen. Hiermee kan gekeken worden of dit ingepast kan worden.
Eerst zal het stedenbouwkundig plan vastgesteld worden. Daarna wordt het bestemmingsplan voor dit plan opgesteld. De verwachting is dat vanaf juli 2021 het bestemmingsplan gepubliceerd zal worden. Na deze publicatie (in de krant) kunt u formeel in een zienswijze indienen. Liever komen we echter in contact met u om te zien of we eventuele bezwaren weg kunnen nemen. U kunt hiervoor met de projectleider contact opnemen.
Wij verwachting medio 2022 te kunnen starten met de bouw.
Er zijn hier een paar momenten van belang. Het ontwerpbestemmingsplan wordt gepubliceerd in de Staatscourant, Hart van Holland en de website en wordt 6 weken ter inzage gelegd. In die 6 weken kan een ieder een zienswijze indienen op het ontwerpbestemmingsplan. Vervolgens worden de zienswijzen beantwoord en in de beantwoording wordt aangegeven of deze geleid hebben tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan. Het wel of niet aangepaste ontwerpbestemmingsplan wordt voorgelegd aan de raad voor vaststelling. Na vaststelling wordt het vastgestelde bestemmingsplan 6 weken ter inzage gelegd voor beroep. Degene die een zienswijze hebben ingediend kunnen dan beroep indienen tegen het vastgestelde bestemmingsplan of degene die geen zienswijze hebben ingediend kunnen beroep instellen tegen de wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
Naar verwachting zullen de koopwoningen rond het 1e kwartaal 2022 in de verkoop komen via een lokale makelaar.
Binnen 5 jaar nadat het bestemmingsplan definitief (onherroepelijk) is. Naar verwachting is dat eind 2021, dit hangt af van het verloop van de bestemmingsplanprocedure.
Het bouwterrein zal afgescheiden worden met bouwhekken. Daarnaast zal de bouwroute voor chauffeurs aangegeven worden. In het bouwveiligheidsplan zal door de gemeente getoetst worden of het project veilig genoeg en met zo min mogelijk overlast uitgevoerd zal gaan worden.
Voorafgaand aan de bouw zal door de bouwende partij een expertisebureau een screening doen op alle direct omliggende panden. De panden waar schade verwacht kan worden zullen worden opgenomen en gefotografeerd worden door het houden van een nulmeting.
Formeel is het openbaar gebied beschikbaar voor iedereen en kunnen parkeerplaatsen door iedereen vrij gebruikt worden. Tegen die tijd zal met de bouwende partij gekeken worden naar waar en hoe men gaat parkeren rondom de bouw.
Dit is nog niet exact bekend. Vermoedelijk zal dit via de Middelweg/ Weidezoom / Sportlaan / Stevenstraat gaan lopen.
In eerste instantie bij de bouwende partij. Dit is nog niet definitief bekend. Tzt zal daar meer over gecommuniceerd worden. Mochten uw vragen nog niet beantwoord zijn of u heeft vragen aan de gemeente, dan kunt u een mail sturen aan projectbureau@zuidplas.nl.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.