Na de bewonersavond van 11 juli 2024 konden alle bewoners van Bosveen en Rietveen aangeven of hun voorkeur uitging naar een inrichting die past bij de richtlijnen voor een woonerf of een 30 km/h zone. De meeste bewoners stemden op de variant woonerf.
Ruime meerderheid bewoners kiest voor woonerf
Van de stemmen die we konden herleiden naar een concreet adres in het plangebied koos 31% voor een 30 km/h zone en 69% voor een woonerf. De stemmen die wij niet konden herleiden naar een concreet adres waren allemaal voor een woonerf. Omdat het woonerf zonder deze stemmen ook al een duidelijke meerderheid heeft, hebben deze stemmen dus geen effect op de uitslag.
Tijdens deze stemmingsronde hebben wij vragen en opmerkingen gekregen. Wij zijn blij met deze reacties en de vragen die gesteld zijn als input voor de verdere uitwerking van de plannen. De reacties worden niet persoonlijk behandeld maar wij geven via de terugkoppeling hieronder antwoord op de vragen die gesteld zijn. Hierbij laten we vragen of opmerkingen die specifiek over het ontwerp voor de 30 km/h variant gingen buiten beschouwing, aangezien we nu weten dat de meeste mensen hun voorkeur hebben gegeven voor een woonerf. Die variant gaan we verder uitwerken.
Dit is een aanvulling op een eerdere terugkoppeling van 25 juli 2024
Waarom wordt geen derde variant aangeboden - geen herinrichting - naast door de gemeente voorgestelde alternatieven?
De openbare ruimte in Bosveen en Rietveen verkeert in slechte staat. Onderhoud van de straten is op korte termijn noodzakelijk. De gemeente heeft een wettelijke plicht om te zorgen dat de openbare weg in goede staat verkeert en dat het veilig is voor gebruikers.
Bij de reconstructie van deze straten moet rekening gehouden worden met het huidige beleid van de gemeente en geldende normen en richtlijnen voor de openbare ruimte. De huidige indeling voldoet daar niet aan. Aspecten klimaatadaptatie en duurzaamheid zijn belangrijke aspecten waarmee rekening moet gehouden worden in het ontwerp. Wateroverlast en hittestress moeten beperkt worden.
Klopt de maatvoering wel? Want zoals het nu getekend is, kan ik niet met mijn caravan/aanhanger de oprit afrijden.
De maatvoering klopt. Alles is volgens de geldende richtlijnen ontworpen. Met rijcurves hebben wij gekeken of ook grotere voertuigen alle bochten kunnen maken. Dit is het geval. Het uitrijden vanaf de oprit met een caravan of aanhanger kan wel meer rijbewegingen betekenen. Echter dit gebeurt waarschijnlijk niet dagelijks en wij vinden dit dan ook niet opwegen tegen de andere voordelen – zoals een veiligere situatie – van de nieuwe inrichting.
Waar en hoe worden de zinkputten in de straat gerealiseerd?
In de straat plaatsen wij kolken waardoor het regenwater sneller vanaf de straat wordt afgevoerd naar het toekomstig HWA-riool in de Batavierlaan. Bij het verder uitwerken van de plannen, bekijken wij waar deze kolken precies geplaatst worden. De bestaande putten en riolering in de tuinen vallen buiten de scope van dit project.
Dat slalommen en achteruit inparkeren is toch juist onveilig? Je bent meer bezig dan opletten op de obstakels dan op andere weggebruikers.
Doordat de toegestane snelheid bij een woonerf lager is, hebben alle weggebruikers juist meer aandacht voor elkaar EN voor obstakels op de weg.
Waarom kan er bij Bosveen niet een andere inrichting komen dan bij Rietveen?
Deze twee straten liggen naast elkaar en die zijn nagenoeg op dezelfde manier ingericht in de jaren zeventig. Nu ze aan de reconstructie toe zijn is een gezamenlijk aanpak en ontwerp een logische keuze. Vanuit verkeersveiligheid is dat wenselijk. Een weggebruiker die niet in de straten woont – bijvoorbeeld een pakketbezorger – verwacht niet snel een andere inrichting en verkeersregels bij straten die nagenoeg op dezelfde manier zijn opgebouwd en naast elkaar liggen.
Wij zijn het er niet mee eens als het een woonerf wordt.
In een samenleving zijn altijd verschillende wensen en meningen. Bij dit project heeft de meerderheid van de bewoners gekozen voor een woonerf inrichting. Hierdoor zijn de andere alternatieven komen te vervallen. We snappen dat dit lastig kan zijn voor de mensen die graag de andere optie hadden gewild.
Welke materialen (opsluitbanden, stootbanden, tegels) gaan jullie gebruiken?
De detaillering en materialisatie hoort bij de verdere uitwerking van het ontwerp waar wij ons de komende periode op gaan richten.
Is het mogelijk openbare laadpalen te plaatsen?
Bewoners kunnen zelf een laadpaal aanvragen via www.laadpaalnodig.nl. De precieze locatie van de laadpaal wordt door de leverancier van de laadpalen en de gemeente bepaald. In principe wordt een laadpaal niet voor de deur van de aanvrager neergezet.
Wanneer vinden de werkzaamheden plaats?
De uitvoering van deze werkzaamheden wordt verwacht in de tweede helft van 2025.
Krijgt iedereen die een reactie op de plannen heeft gegeven persoonlijk bericht?
Nee, wij zien de reacties die gegeven zijn en de vragen die gesteld zijn als input voor de verdere uitwerking van de plannen. Via deze terugkoppeling geven wij wel antwoord op vragen die vaak gesteld zijn en die voor een grote groep bewoners handig zijn om te weten. Hierbij laten we vragen of opmerkingen over het ontwerp voor de 30 km/h variant buiten beschouwing, aangezien we nu weten dat de meeste mensen hun voorkeur hebben gegeven voor een woonerf.
In het kader van de participatie is op de informatieavond van 11 juli jl. het concept voorlopig ontwerp Bosveen en Rietveen gepresenteerd aan de bewoners. Zowel tijdens die avond alsook daarna per mail hebben wij veel opmerkingen en vragen gekregen van de bewoners. Lees meer over Vragen en antwoorden reconstructie Bosveen en Rietveen
Lees hier een toelichting op het voorlopig ontwerp en de voor- en nadelen die voor de inrichtingen gelden. Lees meer over Toelichting voorlopig ontwerp Bosveen en Rietveen
Bekijk hier het voorlopig ontwerp voor Rietveen. Er is een inrichting voor een 30 km/h zone uitgewerkt en een inrichting die past bij de richtlijnen voor een woonerf. Lees meer over Voorlopig ontwerp Rietveen
Bekijk hier het ontwerp voor Bosveen. Er is een inrichting voor een 30 km/h zone uitgewerkt en een inrichting die past bij de richtlijnen voor een woonerf. Lees meer over Voorlopig ontwerp Bosveen
Bekijk hier de resultaten van de enquĂȘte over de openbare ruimte van Bosveen en Rietveen. Lees meer over Resultaten enquête Bosveen en Rietveen
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.